۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۵۶۷۴۴۰
آیت الله سبحانی تأکید کرد؛

ضرورت راه‌اندازی مناظرات علمی و کلامی با سایر ادیان | حوزه جایگاه ویژه‌ای برای علم کلام باز کند

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی مناظرات علمی و کلامی با سایر ادیان، بر لزوم توجه ویژه به علم کلام در حوزه های علمیه تأکید کرد.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در مدرسه حجتیه برگزار شد، به تفسیر آیه 30 سوره توبه پرداخت و گفت: قرآن مجید اگر مطلبی را مطرح کند در موارد بی‌شماری دلیل و استدلال آن را هم بیان می‌کند تا جایی برای شبهه باقی نماند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: هنگامی‌که بخت‌النصر فلسطین را تصرف کرد، تعداد بسیاری از یهودیان را به قتل رساند و بسیاری از مردان و زنان آن‌ها را نیز به اسارت درآورد و به عراق برد و همه کتاب‌های آن‌ها را از جمله تورات به آتش کشید؛ این وضع حدود 100 سال طول کشید تا این‌که کوروش به قدرت رسید و بار دیگر یهودیان را به سرزمین فلسطین بازگرداند؛ در این حال یهودیان که کتابی نداشتند «عزرا» که همان «عزیر» است را دیدند و او برای یهودیان کتاب تورات را از حفظ قرائت کرد؛ در این هنگام یهودیان گفتند که عزیر فرزند خداوند است و دچار کفر شدند، زیرا خداوند منزه از این است که او را مانند مخلوقات بدانیم.

وی با اشاره به اعتقاد مسیحی‌ها به خداوند ابراز داشت: مسیحیان قائل به تثلیث، یعنی خدای پدر، خدای پسر و خدای روح‌القدس هستند؛ حال جای سؤال است که آیا هر کدام از این خدایان جزء محسوب می‌شوند و یا هر کدام به‌تنهایی الوهیت کامل دارد؟

حضرت آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: اگر هر کدام از خدایان سه‌گانه مسیحیت را جزء بدانیم، خداوند مرکب می‌شود و این ترکیب نشانه نیاز است که این مورد با غنی مطلق بودن خداوند ناسازگار خواهد بود؛ همچنین اگر هر کدام از خدایان سه‌گانه را دارای الوهیت کامل بدانیم نیز نشانه تعدد خداوند خواهد بود و این اعتقاد وارد حربه شرک می‌شود و با توحید مخالفت دارد.

این مرجع تقلید با بیان این‌که مسیحیان با دلایل کودکانه سعی می‌کنند اعتقاد به تثلیث را توجیه کنند، ابراز داشت: مسیحی‌ها در تبلیغات رسانه‌ای خود می‌گویند منافاتی ندارد که خداوند درعین‌حالی که سه‌گانه است، واحد باشد و برای روشن شدن این مسأله خورشید را مثال می‌زنند که درعین‌حالی که واحد است دارای جرم، نور و حرارت است؛ در پاسخ باید گفت که خورشید مرکب است و به هر جزء خود نیاز دارد، درحالی‌که نمی‌توان گفت خداوند نیز این‌گونه است؛ این قبیل دلایل برای کودکان خوب است، اما برای افرادی که عاقل هستند، نمی‌تواند دلیل محکمی باشد.

وی با اشاره به این‌که نباید معجزه قرآن کریم را در فصاحت و بلاغت محدود کرد، بیان داشت: اهل تحقیق باید معجزات مضمونی و محتوایی قرآن مجید را نیز مورد توجه قرار دهند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی مناظرات علمی و کلامی با سایر ادیان مطرح کرد: در زمان قدیم رسانه، امکانات و محیط آزادی وجود نداشت که بتوانیم با اندیشمندان اهل کتاب به بحث و مناظرات علمی و کلامی بنشینیم و مبانی اسلامی را برای آن‌ها بازگو کنیم؛ اگر این کار صورت می‌گرفت بدون شک قلب آن‌ها در برابر کلام وحی خاشع می‌شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خطاب به حوزه‌های علمیه گفت: حوزه علمیه درعین‌حالی که به فقه و اصول اهمیت می‌دهد، باید جایگاه ویژه‌ای برای علم کلام باز کند و همچنین کلام سایر مذاهب همانند هندوها، مسیحیان، یهودیان و برهمن‌ها را به همراه زبان مربوط به هر فرقه به طلاب آموزش دهد تا هر چه بیشتر و بهتر بتوانیم مبانی اسلام را در دنیا ترویج کنیم./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات